Informatie voor de ouders

Beschermd en veilig opgroeien.

Dat is zo belangrijk voor de ontwikkeling van jullie kind(eren). Het begint al gelijk tijdens de eerste 1.000 dagen na de bevruchting. Een periode waar extra hulp altijd fijn is. En soms zelfs noodzakelijk. In beide gevallen staan we voor jullie klaar.

Op elke vraag over Babythuiszorg een antwoord

We snappen dat de naam BabythuisZorg wat vragen oproepen. Hieronder vind je de antwoorden.

Waarom BabythuisZorg?

Die eerste 1.000 dagen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van jullie pasgeboren baby(‘s). Deze periode vormt je wie je bent. Ook op latere leeftijd. Extra gezinsondersteuning in deze periode is daarom een waardevolle investering. Eentje waar je het echt hebt over de term ‘maatwerk’. Want elk gezin is anders. Elke situatie is verschillend. Dat vraagt om een specialist die met jullie meedenkt. Een begeleider die jullie kunnen vertrouwen. En jullie vertrouwen laat groeien in het ouderschap. Op een veilige en gezonde manier. Met het doel dat jullie straks volledig zelfredzaam zijn.

Komen wij in aanmerking voor BabythuisZorg?

Dat kan alleen wanneer je een verwijzing toegekend krijgt. Die krijg je dan van je verloskundige, huisarts of een andere zorgverlener. Ook heb je een indicatie nodig van de gemeente. Zo’n indicatie vraagt iemand die bij de gemeente werkt voor jullie aan.

Een paar voorbeelden wat voor aanvragen we krijgen:

  • Wanneer je een zware bevalling hebt gehad. En niet zelf voor je kind kan zorgen.
  • Als je je zorgen maakt over het opbouwen van een goede band met je kind.
  • Wanneer je in een postnatale depressie of psychose dreigt te komen.
Wat kunnen wij als ouders van jullie verwachten?

De juiste begeleiding die past bij jullie behoeften, wensen en situatie. Heeft jullie gezin BabythuisZorg nodig? Zodra de aanvraag compleet is, krijgen jullie een gespecialiseerde kraamverzorgende toegewezen. Deze collega heeft een extra opleiding gevolgd om jullie te ondersteunen. En ondersteunt jullie bijvoorbeeld bij het:

  • versterken van de vaardigheden in de verzorging van jullie pasgeboren baby(‘s).
  • brengen van structuur en rust in het gezin.
  • bewaken van het psychisch welzijn van de ouder(s).
  • versterken van de persoonlijke ontwikkeling van de ouder(s).

verstevigen van de hechting tussen de ouder(s) en kind.

Hoe vraag je BabythuisZorg aan?

Hier heb je een verwijzing van nodig. Bijvoorbeeld van je verloskundige, huisarts of het (sociaal)wijkteam van de gemeente. Je noemt deze professionals in dit geval ook wel de verwijzers. Zij vragen BabythuisZorg voor je aan. Hebben jullie behoefte aan de extra gezinsondersteuning van BabythuisZorg? Vraag dan 1 van deze professionals om hulp. En dan begeleiden zij je verder.

Vervolgens bepaalt de gemeente of jullie inderdaad die zorg en ondersteuning nodig hebben. Dit noem je ook wel een indicatie. Ze beoordelen dan jullie situatie. Daarna vragen ze eerst naar je netwerk. Denk dan aan je partner, familie en vrienden. Misschien dat zij ook iets voor jullie gezin kunnen betekenen qua ondersteuning.

Algemene voorwaarden/klachten

Waar vind ik jullie algemene voorwaarden over BabythuisZorg?
Een uitstekende vraag. Al die informatie vind je in het document: algemene voorwaarden.
Hoe gaan jullie om met onze gegevens?

Hierin volgen we de geldende wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens. Dit lees je allemaal in artikel 5 van onze algemene voorwaarden.

Waar vind ik jullie klachtenreglement over BabythuisZorg?

Ontevreden? Dat willen we natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Goed dat jij je alvast wat verder in onze klachtenregeling wil verdiepen. Die vind je in ons klachtenreglement.

‘Er zijn zorgdoelen gemaakt, deze waren erg duidelijk. Per evaluatie werd er gekeken naar het doel en wat daar nog voor nodig was om naartoe te werken.’
(gezin)

Familie de Vries