Veelgestelde vragen
Wat moet ik doen als de bevalling start en ik nog geen kennismaking met de ingeplande kraamverzorgende heb gehad?
Wanneer je geen rechtstreeks telefoonnummer hebt van de kraamverzorgende, dan zal het kantoor/de bereikbaarheidsdient van Kraamzorg Monique Boer altijd voor jou klaarstaan. Zij zorgen ervoor dat de kraamverzorgende jouw kant op komt wanneer dit nodig is.
Tijdens kantoortijden: 0527291637
Buiten kantoortijden: 0612266417
Kan de kraamverzorgende goede begeleiding geven bij de borstvoeding?
Kraamzorg Monique Boer is gecertificeerd omdat wij het heel belangrijk vinden dat alle kindjes de beste zorg rondom borstvoeding krijgen. Hier hebben ze later profijt van. Om die reden zijn alle kraamverzorgenden extra geschoold in het begeleiden van borstvoeding. En mocht het niet gaan zoals je graag wilt of zijn er complicaties dan kan de kraamverzorgende, in overleg met de verloskundige, je adviseren om advies in te winnen bij een lactatiekundige. Het draait tenslotte om de juiste zorg en hier is een goed borstvoedingsadvies onderdeel van.
Worden alle kosten van kraamzorg vergoed door mijn zorgverzekering?
Kraamzorg valt binnen de basisverzekering, iedereen is hier dus voor verzekerd. Wel is er een wettelijke eigen bijdrage voor elk uur geleverden kraamzorg na de bevalling, de hoogte hiervan is € 5,10 per uur voor 2024. Indien je aanvullend verzekerd bent is het goed om na te kijken wat de extra vergoedingen zijn voor geboortezorg. Waarschijnlijk wordt de wettelijke eigen bijdrage kraamzorg dan vergoed.
Gaat de kraamverzorgende mee naar het ziekenhuis?
Mocht je poliklinisch bevallen in het ziekenhuis in Heerenveen, Sneek of Zwolle dan gaat de kraamverzorgende mee om te assisteren bij de bevalling.
Hebben jullie een contract met alle zorgverzekeringen?
Kraamzorg Monique Boer heeft met alle zorgverzekeringen een contract. Meld je bij ons aan en wij regelen de financiële afhandeling voor je.
Kan je een voorkeur voor een kraamverzorgende of type kraamverzorgende doorgeven?
Jazeker. Met de planning houden we zoveel mogelijk rekening met jouw wensen. Als je een specifieke voorkeur hebt voor een kraamverzorgende benaderen wij haar direct zodat je gelijk weet of we haar in kunnen plannen.
Krijg je gegarandeerd de kraamverzorgende waar je kennis mee hebt gemaakt?
Natuurlijk is dit wel ons streven en we zijn er trots op dat het in de meeste gevallen ook lukt. Wij kunnen het helaas niet garanderen aangezien een bevalling (in de meeste gevallen) niet te plannen valt. Mocht het anders lopen, dan zoeken we naar de beste oplossing. Dit in goed overleg met het kraamgezin.
Krijg ik in drukke periodes zoals de vakantietijd of tijdens de feestdagen de geïndiceerde zorg?
Het is momenteel erg druk in de kraamzorgsector! Door een landelijk tekort aan kraamverzorgenden kunnen we de volledige uren niet altijd garanderen. Dit proberen wij wel! Wij zullen de noodzakelijke zorg bieden en bij complicaties zullen we niet minder uren geven. Voordat we minder uren bieden zullen we dit met jou overleggen, zodat het niet ten koste gaat van de kwaliteit van zorg.
Wanneer moet ik kraamzorg aanvragen?
Regel de kraamzorg voor de 16e week. Het is slim om kraamzorg zo vroeg mogelijk in je zwangerschap te regelen, het liefst rond de 12e week. Het beste is om de termijnecho af te wachten zodat je meteen je uitgerekende datum aan ons kunt doorgeven. De vraag naar kraamzorg kan soms hoog zijn, vooral in drukke periodes. Door je vroeg in te schrijven, voorkom je teleurstellingen en weet je zeker dat je de zorg krijgt die je nodig hebt. Bovendien kun je gebruik maken van de Maternify app. Met deze app krijg je meteen online ondersteuning en handige informatie en tips voor tijdens je zwangerschap en tijdens de kraamweek.